Skip to main content

Gebruik narrowcasting als communicatietool vanwege het telefoonverbod

Mobiele telefoons zijn haast niet meer weg te denken in de huidige tijd. Dit is inmiddels gesignaleerd in scholen door ouders, docenten en ook de overheid. De constante invloed van mobiele telefoons zorgt voor veel afleiding en beïnvloed de prestaties. De overheid heeft hiervoor maatregelen genomen om een landelijk verbod in te stellen van mobiele telefoons in klassen vanaf 1 januari 2024. Alles met het doel om mobiele telefoons te beperken tijdens lesuren.

Dit verbod kent zowel voordelen als nadelen. Hoe moet er gecommuniceerd worden met studenten om bijvoorbeeld roosterwijzigingen te delen? Hoe kan je gemakkelijk toch studenten, maar ook docenten bereiken? Narrowcasting is hiervoor een zeer innovatieve oplossing.

Narrowcasting is een zeer effectief communicatiemiddel wat gebruikt kan worden om de communicatie in scholen voor te zetten. Maar wat kan je onder andere doen met Narrowcasting?

  • Aankondigingen of belangrijke mededelingen tonen
  • Roosterwijzigingen delen (koppeling Zermelo of Untis)
  • Veiligheidsmededelingen communiceren
  • Educatieve content weergeven
  • Klas-specifieke informatie delen (screensaver digibord)

Narrowcasting in het onderwijs: een ware toevoeging

Met Narrowcasting als communicatiemiddel biedt scholen handvatten om het telefoonverbod beter te handhaven. Daarnaast wordt er met Narrowcasting een nuttig kanaal geboden om te communiceren. Narrowcasting moet ook niet gezien worden als volledige vervanging, maar eerder een aanvulling op communicatie met leerlingen, docenten en ouders. Laten we eens kijken naar enkele voordelen die Narrowcasting biedt:

  • Gerichte Communicatie: Met narrowcasting kunnen scholen specifieke boodschappen richten aan verschillende doelgroepen. Of het nu gaat om aankondigingen van belangrijke data, herinneringen aan aankomende evenementen of instructies voor buitenschoolse activiteiten, narrowcasting maakt het mogelijk om de juiste informatie op het juiste moment te delen.
  • Interactieve Informatie: Narrowcasting kan interactief worden gemaakt, waardoor studenten actiever betrokken raken bij de informatie die wordt gedeeld. Polls, quizzen of zelfs korte educatieve video’s kunnen worden gebruikt om het leren te bevorderen en de betrokkenheid te vergroten. Of aanwezigheidsborden, waarop docenten kunnen laten zien of ze aanwezig zijn of niet.
  • Directe Feedback: Docenten kunnen gebruikmaken van narrowcasting om snel feedback te verzamelen van studenten. Dit kan bijvoorbeeld worden gedaan door middel van enquêtes over lesmateriaal, waardoor docenten kunnen zien welke onderwerpen wel of niet goed worden begrepen, en waar aanpassingen nodig zijn.
  • Ouderbetrokkenheid: Door narrowcasting kunnen scholen ook ouders betrekken bij het onderwijsproces. Updates over de voortgang van hun kinderen, aankondigingen van ouderavonden of informatie over schoolprojecten kunnen gemakkelijk worden gedeeld, waardoor ouders meer betrokken raken bij het schoolleven van hun kinderen.
  • Minimaliseert Afleiding: Het belangrijkste voordeel van narrowcasting in relatie tot het smartphone verbod is dat het de afleiding van smartphones minimaliseert. In plaats van constant naar hun telefoons te grijpen voor informatie, kunnen studenten zich richten op de informatie die via narrowcasting wordt gedeeld, terwijl de docenten de controle behouden over de leeromgeving.

Ontdek de mogelijkheden van Narrowcasting

Mocht je in verder detail de mogelijkheden willen bespreken van narrowcasting, neem dan vrijblijvend contact met ons op. Op onze pagina voor Narrowcasting in het onderwijs vind je meer informatie over de inzet van narrowcasting.

afvoer verstopt